Friday, February 26, 2010

Hari Cuti, Bas Cuti, Aku?


Hari ni cuti umum. Walaubagaimana pun, aku still kena pergi pejabat Sektor Kesejahteraan Pelajar @ Unit Kaunseling. Wuhhuhuhu.. Masalahnya, bas cuti! Jauhnya nak jalan kaki ke UK.
Aku dengan langkah malas memulakan perjalanan yang dijangka akan mengambil masa hampir 30 minit. Sorang2 pulak tu.. Dalam hati; jauhnya…. malas…malas… malas…

Ni nak cerita apa jadi sepanjang perjalanan..

10.30am: sepatutnya kena suruh datang jam 9am. Tapi aku malas benar bila fkr perjalanan yang jauh nak ke UK.. Hampir2 tak nak tunjuk muka. Tapi, kalau nanti En. Azmi cari ketua-ketua bahagian, habislah aku.. Apa aku nak suruh anak2 buahku jawab.. Wuhuhu.. Dek kerana tanggungjawab.. Aku paksa juga diri untuk jalan kaki.. Walaupun lewat, aku perlu datang.. Lagipun, buat kerja sampai ke petang.

Mula dari langkah pertama lagi hati rasa berat. Aku tengok saja motor & kereta yang lalu.. Huhu.. Takda yang nak bagi tumpang aku ke?? Wu~~ kemudian lalu sebiji motor.. Seorang lelaki bawa.. Hmmm.. Korang rasa, apa yang berlaku???

Orang tu bagi tumpang? Hehe… perasan!! (ok, serius sikit… aku nak sambung cerita ni..) Belakang lelaki tu ada sorang perempuan. Maksudnya, dorang berdualah naik motor..

(p/s; aku tak tahu nak guna perkataan pembonceng & penunggang.. Jadi, paham2 ja lah apa aku nak jelaskan sini.. Tapi, klu sudi, sila ajar aku ni.. Orang yg pandu motor digelar apa? & orang yg tumpang motor tu digelar apa? Huhu.. Aku tak pernah guna perkataan2 ni.. Sah! Jarang naik motor.. Hehe..)

Sambung balik.. Perempuan tu cantik & bertudung. (aku ckp cantik coz tgok body dia dr belakang.. Huaa.. Nakalnya mata aku ni!! Takpa.. Yang aku tengok tu perempuan.. Ehe.. Para lelaki, sila tutup mata!) Tapi…. Ada masalah! Huhu.. Benar2 masalah! Aku terlihat kedua tangannya, beralih dari paha lelaki tu ke pinggang lelaki tu pulak! Then, peluk erat2.. Aduhh… aku pun merungut lah.. Kenapalah aku ternampak perkara camtu? Bukan ke hari ni hari Maulid Rasul? Hari ni pulak hari Jumaat.. Korang suami isteri ke? Kalau korang kemalangan?

P/s: Kepada kawan2 aku, jangan berani nak buat benda macam tu. Sah yang benar2 sah! Sah HARAM. Tapi, kalau korang memang dah rindu sangat dengan Neraka, hmm.. Silakan.. & jangan buat depan aku.. Aku humban korang dengan batu!

Hati dah lah berat sejak keluar dari bilik… tambah pula adegan yang kuterlihat tadi… Tapi bila perkataan Maulid Rasul tu terkeluar dari celah2 hati, aku pun terfikirlah.. Orang biasa buat perarakan time ni. Walaupun sebenarnya ada pelbagai pandangan terhadap menyambut hari ini. Ada positif, ada negatif.

Apapun, aku hanya ikut kata hati berasaskan pandangan2 yang telah dihuraikan entah bila.. Lupa pula. Aku berpendapat, sama ada sambut atau tak, yang pentingnya adalah kesedaran dalam hati umat Nabi Muhammad saw sendiri. Kitalah umat Baginda tu.. Sedar tak?? Yang baru sedar tu, memang otaknya ada masalah. & yang tak sedar juga.. Hati2 lah dengan hati. Mungkin hati tu dah hilang! Pergi check cepat! Itu dah keterlaluan hilang ingatan.. Kalau maulid nabi ni Malaysia tak buat cuti umum.. Entah.. Kita ingat atau tak… ingat tak?? Bila kalendar masihi bertanda merah, baru tertanya2 cuti apa.. Huhuhu… aku lah salah seorangnya!

Nampak sangat, kalendar Hijrah tenggelam kerana kalendar Masihi oleh insan2 seperti kita ni.. Hmm… seperti aku ni.. Kenakan diri lagi baik.

Alhamdulillah.. Aku tersentak dengan kata hati sendiri.. Kata-kata hati, yang diilhamkan oleh Yang Maha Kuasa. Lantas bertindak sebagaimana wajarnya seorang Islam..

Lidah, aku basahkan dengan selawat,
Hati, aku limpahkan dengan kerinduan,
Minda, aku penuhi dengan zikrullah,
Jiwa, menyampaikan rasa ketenangan,
Hati yang tadi berat, jadi ringan,
Kaki yang tadi malas, jadi tangkas,
Maka, setiap langkahku jadi bermakna..
Subhannallah..

Hingga akhirnya, aku tersedar.. Langkahku terhenti pada destinasi. Sekejap benar 30 minit perjalanan dari jejantas ke unit kaunseling.. Walhal aku jalan dengan begitu perlahan..

Sahabat, benar.. Sungguh benar..
Dengan mengingati Allah, hati akan tenang…

Oleh itu, jom meriahkan hari kita dengan selawat dan zikrullah..

Ya Allah, limpahkan kesejahteraan dan keselamatan kepada junjungan kami, Muhammad s.a.w dan kepada keluarganya serta sahabat-sahabatnya..

Subhannallah..
Alhamdulillah..
Laailahaillallah..
Allahuakhar..
Astaghfirullah…

Moga hati-hati ini, bersatu untuk menegakkan agamaMu ya Rabb..
Wallahu'alam..

2 comments:

  1. 01. Lelaki = Penunggang
    Perempuan = Pembonceng

    02. Suami Isteri kot (fikir positif)

    ReplyDelete
  2. 1. hehe.. terima kasih cekgu atas tunjuk ajar..

    2. ramainya suami isteri kat USM ni.. hampir setiap hari tengok org bonceng berdua.. huhu.. (bleh ke fkr +ve kat dorg? klu mcm tu, xda lglah perkataan 'tangkap basah' coz suma fkr positif; dorg tu suami isteri..) hehe..

    ReplyDelete