Sunday, September 13, 2009

You Never Drink A Wine?

Subjek elektif Food Bioprocess ni adakalanya mencabar juga. Fermented Drink biasanya berkaitan dengan arak. Beer, Calsberg, Wine, Sakè dan banyak lagi minuman yang menjadi contoh utama dalam proses ini. Pada asalnya aku tak tahu, kini tahu tentang semua ini.. Dan mesti tahu!
Pernah sekali Dr berbangsa Cina yang mengajar kami bertanya:
"You never drink a wine??"
Tanyanya separuh terkejut bila kami yang terdiri daripada 9 orang Muslim dan seorang Budhist hanya memandang dengan wajah blurr ketika dia menjelaskan tentang wine. Mungkin baginya, wine tidak dikategorikan sebagai arak kerana rasanya yang 'lembut' berbanding arak yang lain.. Katanya lagi;
"Maybe sometime you can go to the supermarket and go to these beverages section then find out about this drink. It shouldn't be a problem right…"
Wah.. Bagaimana harus kami terangkan bahawa minuman-minuman ini adalah haram sama sekali untuk didekati. Tapi tak pasti pula untuk tujuan pembelajaran..
Sabda Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam daripada Anas bin Malik Radhialllahu 'Anhu dia berkata :  Maksudnya :
"Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wassalam melaknat berkenaan dengan arak sepuluh golongan : Orang yang memerah arak, orang yang minta diperahkan arak, orang yang meminum arak, orang yang membawa arak, orang yang minta dihantari arak, orang yang menuangkan arak, orang yang menjual arak, orang yang makan harga arak, orang yang membeli arak dan orang yang minta dibelikan arak."
(Hadits riwayat Ibnu Majah dan Tirmizi)
Mudah-mudahan ada hikmah disebalik semua ini.. Sepertimana kalau kita ingin mengetahui kebenaran dalam agama, ada baiknya mengenal agama-agama lain juga. Barulah kita dapat lihat kebenaran yang nyata.. InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment