Saturday, February 18, 2017

Komik Gosho Aoyoma ala-ala Sherlock

GOSHO AOYOMA. Siapa Kenal?

Siapa yang kenal tu mesti peminat Detective Conan kan? Hoho.

Minat gila dengan komik Detective Conan dulu. Shinichi Kudo tu dah lah hensem, bijak pulak tu. Yang sedihnya, bila watak Shinichi 'direhatkan' sebab dia dipaksa telan ubat yang membuatkan badan dia jadi kecik. Maka, terlahirnya watak utama komik ni; Conan Edogawa.

Saya setia baca komik demi komik sebab nak tunggu bila Conan bertukar jadi Shinichi balik. 😂😂

Hahaha. Tak lah. Sebenarnya sebab kes dan cara penyelesaiannya agak logik dan misteri. Kadang baca berkali kali sebab nak cari klu yang Conan nampak.

Siri a
nimasi dia pernah main di tv, time tu juga lah saya kusyuk join adik bongsu tengok 'cartoon'.

Seingat saya, komik dia ni rumit juga. Tp tengok anime dia macam simple minded pula. 🤔🤔🤔

KRITIKAL THINKING AND UNLIMITED IMAGINATION

Apa yang kritikal sangat cerita ni? Komik ni genre misteri dan siri penyiasatan. Bagi saya, kaedah pemikiran Gosho Aoyoma tu agak kritikal. Penceritaan komik ni ada ala-ala cerita Sherlock Holmes. Komik ni memang banyak berinspirasikan novel2 misteri yang terkenal.

Gosho Aoyoma ni ambil lebih kurang 4 jam untuk fikir secara teliti bagi setiap kes. Dan lebih 12 jam untuk selesaikan kes yang rumit.

Kita baca rasa mudah.. tapi disebalik penulisannya, ada kisah perit tersembunyi kan. Itu baru 1 kes. Macam mana pula untuk 600 series buku Detective Conan? Fuuhh.. berapa banyak kes perlu dia fikir untuk teruskan siri.

Selain Gosho Aoyoma, pembantu dia pun ada buat siri dalam komik tu. Tapi ceritanya lebih santai dan kesnya lebih mudah bagi disesuaikan untuk golongan kanak-kanak.

Huhahuha. Sekian dokumentari hari ni.

Peminat siri detektif,
AmaniWaldin

*Padanlah saya dah khatam semua cerita CSI. 😆
*Saya jual SHAKLEE, komik ni tak jual ya. 😂

No comments:

Post a Comment